“Vi vill erbjuda viner som vi själva uppskattar att dricka”
Bakom nylanserade KRAN Vinhandel står tre tunga namn i dryckesbranschen. Fredrik Lundberg som är delägare och medgrundare av Restaurang Babette, Niklas Ödman, Wine Director på Ett hem och Oskar Skoog som också driver Skoogs Vinhandel. Med sin gedigna erfarenhet vill de driva en vinhandel med viner som ännu inte är representerade på den svenska marknaden. Parallellt driver de en konsumentsida där de säljer viner med hemleverans över hela Sverige.
Fredrik, varför grundade ni vinhandeln?
– Under våra år i restaurangbranschen och inte minst genom de resor vi gjort har vi insett att det finns flertalet fantastiska vinproducenter som fortfarande inte har någon representation i Sverige, det vill vi ändra på. Att hitta vin i en bra prisklass som därmed flera krogar kan ta del av – det går vi i gång på! Vi vill erbjuda viner som vi vet är tacksamma att jobba med oavsett världsläge eller konjunktur.
Hur tänker ni när ni väljer viner?
– Vi vill erbjuda viner som vi själva uppskattar att dricka. Alla producenter har vi en personlig relation till både producenter vi jobbat med länge och nya uppstickare. Majoriteten av vinerna vi importerar kommer från en yngre generation vinbönder som arbetar på ett hållbart och hantverksmässigt tillvägagångssätt.
Och område, har ni något favoritområde?
– Vi har alltid uppskattat viner från alperna då de kommer med mycket energi, komplexitet, personlighet och inte minst klunkabilitet. Västra Europa är just nu i fokus men vi har också viner från till exempel Kalifornien och flera andra länder på gång.
Hur ser prisbilden ut?
– Majoriteten av flaskpriserna ska ligga mellan 140–350 kr exkl. moms vilket gör det möjligt för ett brett urval av restauranger att servera vinerna. Allt från kvarterskrogen som serverar på glas till restaurangerna med dryckespaket.
Vilka trender ser du i dryckesbranschen?
– Jag skulle säga att det för 1–1,5 år sedan var det supertrendigt med orangea och väl markerade skalmacererade viner. Men nu börjar folk inse att det finns fler nyanser av det orangea, allt från riktigt mörkt till nästintill vitt. Att gemene man idag har ett gediget vinintresse och stor kunskap har också blivit påtagligt. För 8 år sedan när vi öppnade Babette var kunskapen och nyfikenheten inte lika märkbar. Den utvecklingen gillar jag, det gör att vi som restaurang hela tiden måste veta vad vi pysslar med.
Efterfrågar konsumenten hållbart producerade viner?
– Jag tror att det mer en aspekt för privatkonsumtion hemma och ett säljargument för viner som säljs i det fasta sortimentet på Systembolaget. Väl ute på restaurang väger nog upplevelsen och den sociala aspekten tyngre. Visst efterfrågar gäster ekologiskt och naturligt, men många betalar först och främst för att vara på lokal.