Sodexo förvärvar K-märkt

Idag, fredagen den 1 december, blev det officiellt att Sodexo förvärvar K-märkt som dotterbolag. K-märkt ägs och drivs av Jens Dolk, Hanna Normark och Daniel Roos med målet att driva en så hållbar krog som möjligt. Ett mål som rimmar med Sodexos mission, att bli världsledande inom hållbar mat. Men finns det risk att bli uppäten som litet bolag i det stora?

”Det kommer inte bli några stora förändringar, men vi slipper till exempel sitta i tråkiga avtalsförhandlningar, då kan vi i stället fokusera på att inspirera och utmana både oss och Sodexo. Vi vill vara den lilla busiga, kaxiga och punkiga motorn!”, säger Jens Dolk.

För K-märkt kommer det inte innebära några större förändringar utåt sett, restaurangens namn ska vara kvar, Jens, Hanna och Daniel fortsätter vara verksamma i bolaget, personalen ska arbeta kvar och restaurangen ska servera god, hållbar mat, som de alltid gjort. Men planen är att rulla ut K-märkts koncept på flera ställen, både på redan etablerade restaurangerna Sodexo har, men också i nya städer som Göteborg, Malmö och Uppsala.

”Vi finns på sex adresser i Stockholm men om vi ska vara med och rädda maten, och världen, då behöver vi mer resurser. Men vi såg mer än det finansiella, det var personer i företaget som vi verkligen klickade med. Tillsammans med Sodexo kan vi göra långt fler måltider hållbara.”, fortsätter Jens.

Sodexo är verksamma i 45 länder i världen och i Sverige är ungefär en tredjedel av verksamheten kopplad till mat, resterande delar är andra servicetjänster. I andra delar av världen, som i Frankrike är Sodexo väletablerade på restaurangscenen, de äger sedan 2018 bland annat enstjärniga Le Jules Verne i Eiffeltornet.

”Mat och hållbarhet är vårt DNA i bolaget. Vi har jobbat med matsvinn sedan 2014 och har ca 40 gram svinn per portion och då mäter vi allt från transport till produktion och tallriksvinn. Med K-märkt kan vi bli ännu bättre och ta del av deras snabbfotade och rappa energi. Det kan låta som en risk när stora bolag möter små, men K-märkt kommer vara ett separat dotterbolag och drivas vidare i samma anda. Över tid kommer vi att hitta vilka processer som gagnar båda parterna och utvecklas tillsammans.”, säger Peter Mellin, vd på Sodexo Sverige.

 

Foto: Magnus Bergström

Senaste numret