Hon ska locka mat-turister till Sverige

I september börjar Ulrika Almquist som projektledare för den globala kommunikationen av måltidsturism hos Visit Sweden. Hon ska leda Visit Swedens program för internationell positionering och marknadsföring av måltidsupplevelser med målet att fler matintresserade internationella turister ska välja Sverige.

Ulrika kommer närmast från rollen som vd för design- och kommunikationsbyrån FamiljenPangea och har tidigare varit chef inom kommunikation och marknadsföring på bland annat Försvarsmakten och Tengbom arkitektbyrå. Hon har jobbat med varumärken som Pripps, Maxwell House, Arla och Scan.

Tidigare i år startade Visit Sweden en satsning på att få fler internationella turister att välja Sverige och spendera mer på restauranger och livsmedel. Programmet har tilldelats totalt 40 miljoner kronor av Jordbruksverket under fyra år.

Satsningen på måltidsupplevelser i Sverige är en fortsättning på dåvarande regeringens program ”Sverige – det nya matlandet” mellan 2010 och 2014, där den internationella marknadsföringen drevs av Visit Sweden.

Foto: Henrik Berglund

Senaste numret