Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri – Omaka

Efter flera års planering lanserar bryggmästaren Hedda Spendrup nya bryggeriet Omaka på Uggelviksgatan i centrala Stockholm. Ambitionen är att flytta gränserna för vad ett bryggeri kan vara och fokus ligger på utveckling av smak före stil.

– Jag vill utmana vad öl kan vara, utan att det blir för pretentiöst. Omaka är ett innovationsbryggeri som speglar nästa generation Spendrup. Mitt mål är att bredda synen på vad en öl kan vara, hur den kan smaka och när man ska dricka den, säger Hedda Spendrup.

Heddas bror Axel, utbildad formgivare, ansvarar för Omakas visuella uttryck.

– Vi vill nå både ölälskarna och de som inte tror att öl är något för dem. Jag tror att många människor har lättare att relatera till smaker än till ölstilar, och därför vill jag jobba utifrån smak istället för att kategorisera allt jag gör. Min ambition är att Omaka ska bli ett val för människor som gillar mat, dryck och spännande smaker överlag, säger Hedda Spendrup.

Bryggningen i den nya lokalen beräknas komma igång i slutet av 2019 och den första ölen från bryggeriet släpps i början av 2020.

Om Hedda Spendrup
Hedda Spendrup tillhör fjärde generationen i bryggarfamiljen Spendrup och fick sin formella bryggmästarutbildning på bryggerihögskolan VLB i Berlin. Hon har tidigare arbetat med produktutveckling på Brutal Brewing och på det Londonbaserade bryggeriet Beavertown. Sedan 2018 har hon arbetat heltid med utvecklingen av Omaka.

Senaste numret