Nyheter Arkiv / ”Lojalitet och kämpaglöd tog oss igenom vår livs största utmaning”

”Lojalitet och kämpaglöd tog oss igenom vår livs största utmaning”

Hej Jacob Holmström, som driver Gastrologik i Stockholm med Anton Bjuhr.

Hur går det för Gastrologik just nu, har ni hämtat er från Coronavåren?

”Läget just nu är över förväntan. I mars och april när läget såg som mörkast ut, vågade vi inte hoppas på fulla restauranger igen. Men nu går Gastrologik på högfart, även om vi fortfarande bara har öppet fyra dagar i veckan istället för fem. Vi fick också styra om semestrar och den planerade sommarstängningen i år. Men alla i personalen har kämpat tappert och visat jävlar-anamma. Det är ju långt ifrån över, men läget känns stabilare än vad vi vågat hoppas på. I Speceriet är efterfrågan också bra, men däremot har vi tagit bort varannan stol så det lämnar ju lite att önska. Men vi kämpar på med lite mindre bemanning och håller tummarna att hösten blir bra och att beläggningen inte går ner efter semestrarna.”

Hur upplevde du våren?

”Våren tog rejält på krafterna, nu hoppas nog många på att kunna gå tillbaka till gamla scheman och bemanning. Måste ändå säga att jag är otroligt glad och tacksam över hur bra det har gått än så länge. När läget såg som mörkast ut visade gäster, producenter, leverantörer och inte minst personal upp en kämparanda och en lojalitet som gjorde avtryck och som tog oss igenom vår livs största prövning.

Personalen har verkligen kämpat på!”

Vad tror du om hösten?

”Målet är att öppna upp fem dagar i veckan, anställa lite mer personal, skapa stabilitet och kriga på med utvecklingen! Jag är rädd för att när hemestrarna är över och folk återgår till att arbeta hemifrån får vi se en liknande efterfrågan som i maj, vilken var okej men långt ifrån bra. Det beror ju också på hur situationen med smittan ser ut. 

Företag som är beroende av affärsgäster och turister får det fortsatt tufft tror jag, även om take-away, helgkassar och andra initiativ som skapades i våras kan kompensera lite. Sen ska det bli intressant att se vart alla julbordsgäster tar vägen och hur branschen reagerar på det!”