Helsingborgs största hotellsatsning öppnar till helgen

Petter Stordalen satsar stort i coronatider. Restaurangvärlden har fått en exklusiv förhandsvisning av nya Clarion Hotel Sea U, som öppnar sina dörrar för allmänheten fredagen den 12 februari. 

Hotell och konferensbyggnaden ligger på den unika Ångfärjetomten i Norra hamnen i Helsingborg, ett stenkast från centrum och med full utsikt över Öresund. Clarion Hotel® Sea U utgör den sista pusselbiten i Helsingborgs främsta stadsutvecklingsprojekt SeaU Helsingborg, med mål att skapa en ny, attraktiv mötesplats för såväl helsingborgare som näringsliv och besökare. Bakom satsningen står byggherren Midroc Properties.

Detta är glädjens dag, att komma hit och se det färdigställt. Hotellet kommer ge enorma möjligheter att boosta vår besöksnäring, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson

Clarion Hotel® Sea U kvalar in som Helsingborgs största hotellanläggning och här erbjuds 20 möteslokaler varav en kongressal för drygt 1 200 deltagare, 250 designade hotellrum, AMA Nikkei Restaurant & Rooftop Bar, uppvärmd pool och ett pulserande Living Room. 

Vi får inte glömma bort vart vi kommer ifrån. Här ska man känna att man är en del av Helsingborg. Hotellet andas livskvalitet och avslappnat med dansk möbel som blir finare för varje år, säger hotellets VD Miri Sumiq. 

Bakom spakarna av AMA Nikkei Restaurant & Rooftop Bar står bland annat Christoffer Erson, i rollen som Restaurang och barchef. Christoffer kommer senast från den populära restaurangen Gastro i Helsingborg. I köket hittar vi Rickard Olsson, Kökschef, som vi känner från den närliggande restaurangen Sillen & Makrillen. Sous-chef är Cesar Flores Brañes som är född och uppvuxen i Lima i Peru och därefter bott och arbetat i bland annat London och Stockholm. Maten är inspirerad av Nikkeiköket, som har sina rötter i sent 1800-tal, då många japaner arbetskraftsinvandrade till Peru. I Peru lagade immigranterna japanska rätter med lokala råvaror och smaksättningar. Resultatet blev ett kök med japansk elegans och en hetsyrlig mix av Peru. Menyn består huvudsakligen av smårätter med fokus på fisk och skaldjur men även grillat kött och en stor variation av potatis. 

FAKTA 
Restaurang: Restaurangen AMA Nikkei Restaurant & Rooftop Bar – två produkter under samma tak med inriktning på det japanskperuanska köket. “Sea garden” på 8e våningen (rooftop) står för ett enklare koncept med brunch, smakrika smårätter, hantverkscocktails och en rooftop bar med utsikt mot sundet. På bottenplan ligger restaurangens huvudavdelning; “Under the surface”. Bottenplan rymmer 95 sittplatser (20 i baren) inne och ca 110 ute. Rooftop rymmer 50 inne och 75 ute.
Fun Facts: AMA betyder “Sea Women” på Japanska och är taget från den historiska fridykartraditionen där kvinnor dyker efter ostron och pärlor på havets botten. 
Bar: Cocktailbar med fokus på Peru. Signaturdrink: Pisco sour med en twist.
Antal rum: 250 rum.
Kongresskapacitet: Drygt 1 200 personer.
Design: Hotellet är designat av det lokala arkitektkontoret Jais Arkitekter (hotell och kongress). Inredningskonceptet har inspirerats av havet och dansk möbeldesign. 

Senaste numret