Tak (och Unn) är Årets Affärskrog 2017

I kväll offentliggjordes att Tak med tillhörande Unn är Årets Affärskrog. Vi har pratat med Frida Ronge som är kulinarisk ledare på de vinnande restaurangerna.

Text: Pia Bendel

Vad tänkte du när du fick veta att Tak är Årets Affärskrog?
– Jag blev överraskad! Det är roligt att vi får priset så tidigt eftersom det har varit en extremt utmanande tid sedan vi öppnade i mars. Nu äntligen börjar vi få rutiner att fungera, inte minst logistiskt. Att vi redan kan leverera på samtliga avdelningar på en så hög nivå att vi blir Årets Affärskrog gör mig också stolt och glad! Det är ett av de tyngsta och äldsta priserna man kan få inom restaurangbranschen.

Att få restaurangen i rullning måste ha varit en hektiskt för dig!
– Det stämmer, de första sex sju veckorna var jag inte hemma mer än tre fyra timmar om dygnet. Och jag hade inte jobbat med någon i teamet innan. Jag borde skriva en bok om de första månaderna! Jag har dock hela tiden haft kontroll på produkten och en idé om hur det ska vara, vilket jag tror känns i restaurangen. Utöver Årets Affärskrog har vi exempelvis fått 19 poäng av Dagens Industri, och restaurangen i restaurangen Unn fick 5 av 5 i Dagens Nyheter. Detta innan vi ens har haft öppet ett år!

Tak har 160 platser, bara storleken var säkert en utmaning i sig.
– Ja, vi började planera verksamheten redan arton månader innan öppning, allt från rätter, menyer och flöden till vilken betong det skulle vara i golven och vilket material väggarna skulle bestå av. Jag har fått ändra min grundidé ganska mycket. Till och med dagen innan öppning gjorde vi om fyra rätter. Vi förenklade sådant som gick att förenkla utan att det påverkade slutresultatet och säkrade upp dem. Jag är van att hela tiden kunna smaka av maten, exempelvis buljongerna, och korrigera dem genom att spä på med vatten eller salta, men nu behövde allt vara idiotsäkert från början.

Hur mycket affärskrog är ni?
– Tak är verkligen ett bra ställe för möten! Det är lätt att höra vad de andra runt bordet säger, och det finns olika sorters platser för två till tio personer. I början trodde jag att musiken skulle vara mycket högre och att folk skulle sippa drinkar överallt, lite som på Mellanbaren på Sturehof, men det har blivit mycket lugnare än så, inte minst i veckorna.

Du har tidigare sagt att du känner dig välkommen i Stockholm.
– Verkligen! Flera profilkockar som jag ser upp till hörde av sig och var uppmuntrande och stöttande när vi öppnade. Jag upplevde inte att det var sådan stämning i Göteborg där jag jobbade innan, ändå är konkurrensen mellan krogarna större här.

Har ni många internationella gäster?
– Ja, men det är framför allt stockholmarna själva som hittat hit. Snart kommer dock stora internationella magasin publicera artiklar om oss, exempelvis Vouge, vilket säkert kommer att öka andelen gäster från andra länder. I dessa tidningar skriver de att vi ger en känsla av New York och Tokyo. Och att de inte sett eller ätit något liknande någon annanstans. Jag tycker själv att vi hittat vår egen typ av mat. Det är lätt att falla tillbaka på smaker och kombinationer som fungerat tidigare, men då har Markus Junkala som är utvecklingsansvarig varit bra och sagt stopp: ”Det där är dåtid, nu ska vi blicka framåt”!

Det är kul att ni väckt liv i ett tidigare dött område!
– Snart flyttar Spotify hit också. Brunkebergstorg är en ny stadsdel och vi ser att den växer hela tiden.

Beskriv dig själv som ledare med tre ord.
– Driven. Kravställande. Kreativ/flexibel.

Hur ska ni fira?
– Vi ska ut och äta och självklart blir det champagne!

MOTIVERINGEN
Högt över gamla Klara svävar stans hetaste nykomling. Här möts Japan och Sverige i ett mattempel under ett och samma Tak med Unn som gastronomisk spjutspets. Utmärkelsen Årets affärskrog 2017 går till Tak och Unn.

ÅRETS AFFÄRSKROG
Har delats ut sedan 1963 av Dagens Industri och DI Weekend då Restaurang Johanna i Göteborg mottog priset. Förra året gick utmärkelsen till Portal i Stockholm.

Senaste numret