Åre Gastronomy Week växer
För fjärde året i rad ökar antalet besökare på Åre Gastronomy Week. Även satsningen på skidåkning i kombination med mat och dryck växer i omfattning, och arrangemanget utökas från sju till tio dagar.
Under årets gastronomidagar kan besökarna göra en kulinarisk expedition, där en heldags skidåkning på fjället avslutas med lyxmiddag och tältövernattning, eller testa långkok på älg och egenbakat tunnbröd mitt på Åre torg. Veckans bokstavliga höjdpunkt äger rum den 6 februari, då 14 gäster avnjuter en trerättersmiddag i kabinbanan under en tur upp- och nedför Åreskutan.
Sedan starten 2014 har vecka 6 inneburit att Åre fylls med evenemang som fokuserar på byns restauranger och lokala mat- och dryckesproducenter. I år medför det ökande utbudet att arrangemanget utvidgas från sju till tio dagar. Satsningen blir allt mer välkänd och uppskattad av besökarna. Antalet bokningar under Åre Gastronomy Week har vuxit med 15 procent jämfört med starten år 2014. Än bokas det på inför kommande vecka 6.
Åre Gastronomy Week, som äger rum den 2–11 februari, är ett samarbete mellan byns restauranger och aktörer. Utöver middagsaktiviteter på och runt Åreskutan kan besökarna bland annat ta del av dryckesprovningar, öl- och vinmässor, en matmarknad med lokala mathantverkare samt gästspel av kända kockar och krögare.