McDonalds startar “Projekt Romeo” för att stärka svenskt nötkött

Stärka svensk nötköttsproduktion och öka tillgången på svensk råvara. Det är vad svenska McDonalds vill göra med sin nya satsning ”Projekt Romeo” där man kan bli sponsrad med en tjur för att få fart på aveln.

Det är McDonalds i samarbete med Sveriges Nötköttsproducenter och LRF som ska sponsra utvalda gårdar med tjurarna. Det handlar om cirka 100 djur fram till 2018. De företagare som satsar på fler dikor kan ansöka om att få en sponsrad tjur till ett värde av 25 000 kronor via detta samarbete. Projektet omfattar 100 tjurar som kommer delas ut av projektet som pågår under 2016-2018. Totalt har McDonald’s satsat tre miljoner i samarbetet.

En av dessa gårdar är Lilla Rimmö gård Vikbolandet. Han berättar att många inte är nöjda med att vi idag importerar mycket kött till Sverige och att det därför handlar om att få fler svenska djur till köttproduktionen i landet.

– Vi var bland de första som sökte, så vi fick tjuren Romeo i oktober förra året, säger Christoffer Danielsson på Lilla Rimmö gård till nt.se

Tjursponsringen har vissa villkor, till exempel att gården måste ha god ordning och korrekt djuromsorg och att man inom två år ökar antalet kor eller kalvningar med 20 stycken.

Senaste numret